Peter Hedstrom

Snabb Marklund med oflyt i 
VM-avslutningen

Det blev inte riktigt den avslutning som Anton Marklund och hela teamet hade hoppats på, när årets VM-säsong i Rallycross avslutades med dubbeltävling i Tyskland under helgen. Men när allt stämde på den ikoniska Nürnburgring, var Marklund hypersnabb i teamets Hyundai i20. 

I den första deltävlingen under lördagen, var det inte bara vädret som var emot teamet. Banan såg till viss del ut mer som ett vinterlandskap och förarna fick kämpa för att hålla bilarna i rätt kurs. I första kvalet gick motorn i källaren och Anton var sist av plattan. När sedan Q2 blev inställt och allt hopp stod till Q3, satsade Anton allt på ett kort. Men redan i starten så gick en sprint till växelföraren sönder och det fanns bara tvåan kvar att köra på, heatet igenom.
– Det var helt enkelt extra struligt och lite rumphugget när ett kval blev inställt, mekanikerna fick kämpa och vi hade en del teknikstrul, återger Anton Marklund.
Med semifinal från sjätte position var det inte mycket för Anton att göra. Det hala underlaget gjorde omkörningar näst intill omöjliga.

Till söndagens Grand Finale byggdes bilen om en hel del för att bättre passa de tuffa förutsättningarna som rådde. Man fick även till hjulinställningar som passade bättre, något som Anton direkt tackade för med en heatseger och fjärdeplats i första kvalomgången. I andra kvalet var det tuffa tag i starten, Anton blev uttryckt. 
– Det var lite hjulspinn i starten, hamnade i trafik och låg femma efter första kurvan, berättar Anton. 
Från den positionen laddade Marklund på för fullt och visade blixtrande fart i Hyundaien.
– När jag väl fick åka fritt så hade jag snabbaste varvtid av alla. 
Sista kvalomgången bjöd in till ny kubbning och lite av stolpe ut igen.
– Jag hade en bra känsla i starten, men sen blev jag påförd i arslet två gånger, säger Marklund.
Fjärde position in i semin. Kalabalik direkt in i första kurvan. En tryckare av Hansen. Tog jokern och blev sedan hindrad av en långsammare förare. Över mållinjen som fyra, hack i häl på märkeskollegan och tävlingens segrare Niclas Grönholm.
– Det var inte våran helg helt enkelt, men skönt ändå att känna att farten finns där och att det finns mycket potential i den här Hyundaien, konstaterar Anton Marklund. 

 Trots den lite struliga avslutningen blickar Peter Hedström tillbaka på ett av teamets bästa år någonsin.
– Verksamhetsmässigt har det varit en succésäsong, ett mycket bra år som helhet med fina prestationer av våra förare, säger Hedström.
Teamet jobbar nu för fullt vidare inför kommande säsong, där det finns en hel del att göra för att materialet ska vara i topptrim nästa år.
– Vi plockar ner bilarna nu och gör en fullständig genomgång inför säsongen 2022, avslutar Peter Hedström.  

This entry was posted in Nyheter. Bookmark the permalink.
adv 1