Peter Hedstrom

BILARNA

HYUNDAI i20 SUPERCAR

Motor: 4-cylindrig 2-liters direktinsprutad, Garrett T25 turbo med 45 mm restriktor, fresh air system. Effekt/vridmoment 600 hk/900Nm.
Transmission: Sadev 6-växlad sekventiell låda, Sadev slutväxlar med lamelldiffar, stum centerdiff med handbromsrelease.
Väghållning: Rieger fjäderben runt om, WRC-länkarmar och subframes.
Bromsar: Brembo 355X32 mm fram, 315X32 mm bak, 4-kolvsok runt om.
Fälgar: 17X8” alufälgar.
Däck: Cooper slicks.
Vikt: Min 1300 kg inkl förare.
Acceleration: 0-100 km/h på 2,0 sekunder.
Toppfart: 210 km/h

 

VW POLO SUPERCAR

Motor: Rak tvärställd fyrcylindrig 16-ventilsmotor, turbo och intercooler, 1998 cc. Motec motorstyrsystem, 45 mm restriktor (enligt FIA-reglementet). Byggd av Trollspeed.
Transmission: UNIC längsmonterad 5/6-växlad växellåda, permanent fyrhjulsdrift, UNIC-diffar och drivaxlar. Hydrauliskt manövrerad kolfiber-koppling från Alcon.
Väghållning: Rieger fjädring/stötdämpare.
Bromsar: Ventilerade skivor och Alcon bromsok runt om.
Fälgar: Speedline
Däck: Avon/Cooper
Vikt: 1120kg
Acceleration: 0-100 km/h på runt 2 sekunder
Toppfart: Upp till cirka 190 km/h, beroende på vald utväxling.

OMSE FORD FIESTA ST

Motor: Fyrcylindrig sextonventilers Ford Duratec HE 2030cc (Olsbergs Design), Carillo vevstakar, JE-kolvar,  ARP kolvbult, Mountune kam, Olsbergs topp, PWR laddluftkylare och kylare,  AEM luftfilter, Ferrita katalysator och rostfritt avgassystem, OMSE/Tibuc insprutning.
Transmission: Permanent fyrhjulsdrift, sexväxlad sekventiell Sadev-låda och Alcon kolfiberkoppling.
Väghållning: OMSE dubbla A-armar med 5-vägs Öhlins dämpare, justerbar OMSE kränghämmare i CrMo.  Bromsar: Fram – Alcon 355 mm ventilerade skivor med fyrkolvsok. Bak – Alcon 315 mm ventilerade skivor med fyrkolvsok. Bromsvåg med Alcon huvudcylindrar. Hydraulisk handbroms.
Fälgar: Lättviktsfälgar KMC 8X17”
I kupén: Sparco ratt, sexpunktsbälte, stol och brandsläckare.  AiM instrument, Peltor komradio.
Säkerhetstank: ATL racing bränslecell, FIA FT3 tank, 20 liter.
Mått & vikt: L:3959 mm. B:1836 mm. Hjulbas:2489 mm. Vikt:1300kg inklusive förare.

SKODA FABIA

Motor: Skoda 2000 cc Trollspeed design, fyra cylindrar, 16 ventiler, Verdi stakar, JE kolvar, ARP kolvbultar, Trollspeed-kam, Trollspeed topplock, Jernberg-intercooler,  KN luftfilter, rostfritt avgassystem med HJS kat,Tibuc insprutning, Pectel SQ 6 ECU, Garret TS04BB turbo.
Effekt: Ca 550 hk vid 6400 varv/min
Vridmoment:820 Nm vid 4000 varv/min.
Transmission: Permanent fyrhjulsdrift. 5-växlad sekventiell Sellholm-låda, Alcon-koppling.
Väghållning: Michael Jernberg framvagn och bakvagn med dubbla A-armar Öhlins dämparben med trevägsjustering. Justerbar kränghämmare i CrMO-stål.
Dubbla A-armar även bak med Jernberg-design,
Bromsar: Ventilerade Alcon-skivor, med 4-kolvsok runt om. 325 mm diameter fram och 295 mm bak. Justerbar bromsvåg fördelar bromskraften mellan fram och bakvagn. Hydraulisk handbroms.
Fälgar: Speedline fälgar 8”x17”
I kupén: Ratt, sexpunktsbälte och tävlingsstol från GA, brandsläckningssystem från FEW, PI Research instrument. Peltor komradio.
Säkerhetstank: ATL racing bränslecell, FIA FT3 tank, 20 liter.
Mått & vikt: L:3992 mm. B:1790 mm. Hjulbas:2462 mm. Vikt:1300kg minimum inklusive förare.

 

adv 1