– Över två timmar efter tävlingen flyttas Peter ner till sista plats i finalen.
Årets magiska helg i Höljes är till ända och teamet kan blicka tillbaka på ett veckoslut med mycket action, hela vägen i mål. Filip Thorén levererade fin körning under helgen och var snubblande nära att gå vidare till finalen. Peter Hedström hade siktet inställt på pallen och lyckades komma vidare till finalen som blev en både blöt och utdragen historia. Det tog domarna över två timmar att komma fram till ett beslut efter finalerna körts.
Filip Thorén som kör teamets VW Polo i RallyX gjorde ett strålande inhopp i EM och var snubblande nära finalkörning. Thorén som hade en tung lördag med mycket stolpe ut, laddade om på söndagens regndränkta bana och plockade precis poängen som behövdes för att komma vidare till semifinal. Väl där satte han en kanonstart och när han sedan dök in i jokern och kom ut som trea från den insåg han att det var något stort på gång. Det luktade final lång väg för Filip med teamchef Peter Hedström tätt i hasorna. Hedström fick inte till starten alls och fick jaga bakom Filip i samma semifinal. Det var små marginaler när det gällde körningen, banan likade mest FlumeRide på Liseberg och det fanns ett spår att hålla sig i.
– Jag gjorde ett misstag på sista varvet, ingången i kurvan inför hoppet var bra, men flöt ut med bakänden till slut och snurrade runt, återger Filip som dock tog bilen i mål på en femteplats.
Filips snurrning öppnade upp för Peter Hedström, som gjorde en dålig start, men kunde ärva Filips tredjeplats i semin och ta sig vidare till final.
– Jag gjorde en riktigt dålig start i semin, startspåret flöt i vatten och sen slogs jag fram och tillbaka i första kurvan, men det gick ju vägen ändå, säger Peter Hedström.
Finalen i EM för Supercar blev inte mycket torrare, regnet höll i sig och starten blev hård för Schweizaren Belevskiy, som kom på tvären framför Peter Hedström och Irländaren Patrick O´Donovan. Först över mållinjen efter sex hala varv var O´Donovan. Peter halkade i mål som fyra, alldeles utanför pallen i en hyfsat svårkörd bil.
– Det var som att vara passagerare, den gick inte hantera alls, diffarna var alldeles för hårda för det här blöta föret. Jag önskade ju regn i går, men kanske inte så här mycket, ler Peter uppgivet.
Men det var inte slut här, loppet fortsatte ett race genom domarjuryn efter Belevskiy-incidenten i starten. Detta lopp pågick i över två timmar, innan juryn till slut ger Peter skulden till händelsen, trots att han gör allt för att styra undan.
– De skulle väl ha en syndabock och då ger de sig på mig som inte ska köra hela EM-serien och släpper O´Donovan som tryckte fram Belevskiy framför mig, det känns riktigt surt, avslutar Peter Hedström.