Peter Hedstrom

Hård helg på Silverstone

 – Daniel till sjukhus och Peter tvingades till motorbyte

Rallycross-EM är ingen dans på rosor alla gånger. Daniel Thorén i närkontakt med hård betong och fick uppsöka sjukhus med brutna revben. Peter Hedström överhettade motorn efter hård smäll bakifrån som påverkade kylningen. 

Det har varit blod, svett och tårar hos Hedströms Motorsport, när de denna helgen körde inledande EM-deltävlingen i rallycross på anrika Silverstone i England. Redan i första kvalomgången började det. Peter och Daniel i samma heat. Heatet rödflaggat precis efter att Peter hoppat sönder hjulupphängningen. Peter fick starta om med trasigt stag i bakvagnen och tog rygg på Bryntesson.
– Jag fick slita med understyrning, ett stag gick sönder i bakvagnen, men lyckades sätta sjunde tid, berättar Peter.

Daniel rullade i mål med fjortonde tid och nästa kvalomgång blev inte bättre. Daniel Thorén kom först ut i sitt heat och hade en tuff kamp med Attila Mozer. Duellen slutade i en hård betongmur för Daniel, som fick föras till sjukhus med smärtor i nacke, rygg och revben. Efter röntgen konstateras revbensbrott och Daniel beordrades vila och observation på sjukhuset.
– Det här var inte vad jag väntat mig, jag vill ju vara på banan och tävla, men tyvärr har ett revben gått av och bråkat med höger lunga, säger Daniel Thorén från sjukbädden.

Peter fick sig en rejäl tryckare i Q2 han också, men här var det bilen som tog mest stryk.
– Jag var först in i första kurvan, fick en smäll bakifrån och bliv vänd, tempen i motorn gick upp ett halvt varv senare, berättar Peter Hedström.
Peter rullade över mållinjen med direkt skadliga 167 graders motortemp i sin VW Polo Supercar. Teamet fick jobba stenhårt för att få bilen över startlinjen i Q3 och därmed undvika nollpoäng.
– De lyckades tömma kylsystemet och plocka ur ett tändstift så de fick fart på motorn.
Bilen knuffades igång och Peter kunde rulla över startlinjen vid starten, vilket var vad som krävdes. Teamets tekniker skruvade sedan till fyratiden på natt till söndag för att få motorn bytt och bilen i topptrim till Q4. Väl där kämpade sig Peter genom fältet efter en dålig start, slutade tvåa i heatet, med sjätte tid i omgången.
Lagom till semifinalen kom regnet. Peter gjorde fjädringen mjukare, vis av regnkörning, men banan blev tyvärr knappt sämre i fästet av regnet.
– Jag valde fel helt enkelt och fick slita hela finalen med för mjuk bil, säger Peter Hedström.
Peter rullade mål som fyra i sin semifinal och tyvärr utom räckhåll för finalkörning.
– Det är bara att bita ihop och komma igen, teamet har gjort en kämpainsats och jag fick i alla fall några EM-poäng med från tävlingen trots allt oflyt, avslutar Peter. 

This entry was posted in Nyheter. Bookmark the permalink.
adv 1